Als bedrijf of landbouwer kiest u voor een dieseltank met pomp om efficiënt en voordelig te tanken. In Vlaanderen valt de opslag van brandstoffen voor voertuigen onder de strenge regels van VLAREM II (Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning). Dit is cruciaal, want de wetgeving voor deze professionele installaties is anders dan voor mazouttanks die enkel dienen voor de verwarming van een woning.
Vlarem II-conformiteit: de basis van uw dieseltank
Een dieseltank voor voertuigen wordt door de overheid beschouwd als een opslaginstallatie voor gevaarlijke stoffen. Daarom moet de tank steeds voldoen aan VLAREM II.
Dubbelwandige constructie: Alle professionele tanks moeten dubbelwandig zijn om het risico op bodemverontreiniging te minimaliseren. De tanks van Bollaert worden standaard dubbelwandig geleverd, zowel in kunststof als in metaal.
Conformiteitsattest: Bij aankoop van een nieuwe tank ontvangt u een officieel conformiteitsattest. Dit attest is uw bewijs dat de tank correct is gebouwd volgens de wettelijke voorschriften. Bewaar dit document zorgvuldig!
Volledig uitgerust: De tank moet voorzien zijn van een werkend pompsysteem, een overvulbeveiliging en een degelijke aarding. Zonder deze elementen mag de tank niet in gebruik genomen worden.
Snelle navigatie:
Regionale wetgeving: verplichtingen per gewest
Hoewel de tanks zelf vaak nationaal worden verkocht, wordt de keurings- en meldingsplicht bepaald door het gewest waar de dieseltank met pomp geplaatst wordt.
Wetgeving mazouttank met pomp Vlaanderen:Vlarem II & periodieke keuring
Wettelijke basis: VLAREM II, Hoofdstuk 5.17. De Vlaamse regels maken een duidelijk onderscheid op basis van de plaatsing en het volume van de tank:
Verplichting | Bovengrondse dieseltank | Ondergrondse dieseltank |
---|---|---|
Indienstname keuring | Verplicht door een erkend Vlaams milieudeskundige. | Verplicht door een erkend Vlaams milieudeskundige. |
Beperkt onderzoek | Elke 3 jaar. | Elke 2 jaar (jaarlijks in waterwingebied). |
Algemeen onderzoek | Elke 20 jaar. | Elke 15 jaar (10 jaar in waterwingebied). |
Meldingsplicht: Een melding bij de gemeente is vereist voor tanks tussen 6.000 en 25.000 liter. Boven 25.000 liter is een omgevingsvergunning nodig.
Wetgeving mazouttank met pomp Wallonië: Permis unique & de 10-jaarlijkse proef
Wettelijke basis: Besluit Waalse Regering 04/03/1999 e.v. In Wallonië gelden strenge regels voor ‘Stations-service’, ook voor installaties voor eigen gebruik. De keuringen moeten worden uitgevoerd door een voor het Waals Gewest erkend expert.
Volume | Periodieke keuring | Bijkomende plicht |
---|---|---|
Meer dan 3.000 liter | Jaarlijks (algemeen) en een dichtheidsproef elke 10 jaar. | Meldingsplicht of Permis Unique vereist (zie onder). |
Minder dan 3.000 liter | Geen specifieke reglementering, maar periodieke controle wordt sterk aangeraden. | Geen meldingsplicht. |
Meldingsplicht: Voor installaties voor eigen gebruik (met maximaal twee pistolen) en een volume tussen 3.000 en 24.999 liter is een melding bij de gemeente vereist.
Permis Unique: Vanaf 25.000 liter, of bij meer dan twee pistolen, is een milieuvergunning (Permis Unique) verplicht.
Wetgeving mazouttank met pomp Brussels Hoofdstedelijk Gewest: AGR112 & aangifteplicht
Wettelijke basis: Besluit Brusselse Hoofdstedelijke Regering 21/01/1999. De controle van uw dieseltank in Brussel moet gebeuren door een voor het Brussels Gewest erkend studiebureau (AGR112), eventueel aangevuld met een expert in kathodische bescherming (AGR113).
Type keuring | Frequentie | Plicht |
---|---|---|
Visuele controle | Jaarlijks | Verplicht, voor alle installaties. |
Dichtheidsproef | Elke 10 jaar | Verplicht, voor alle installaties. |
Aangifte / Vergunning | Eenmalig | Verplicht bij ingebruikname (zie onder). |
Aangifteplicht: Vereist voor ingegraven tanks tot 10.000 liter of bovengrondse tanks tussen 3.000 en 10.000 liter (Klasse 2). Milieuvergunning: Vereist voor tanks met een inhoud van meer dan 10.000 liter (Klasse 1).
Tip: De tanks van Bollaert worden geleverd met alle attesten die nodig zijn voor de indienstname in heel België. Raadpleeg echter altijd uw gemeentelijke overheid over de meldingsplicht.
Inclusief conformiteitsattest en vaak gratis geleverd in België!
Mobiliteit en transport: de relatie met ADR
De wetgeving voor vaste opslag mag niet verward worden met de regels voor het vervoer van brandstof.
Mobiele werftanks: Werkt u met mobiele tanks die u moet transporteren? Dan vallen deze onder de Europese ADR-wetgeving voor het vervoer van gevaarlijke goederen.
Vrijstelling tot 450 liter: Tanks met een inhoud van maximaal 450 liter vallen in de meeste gevallen onder een ADR-vrijstelling, waardoor u deze zonder apart ADR-certificaat mag vervoeren.
Link naar details: Let op! De mobiele werftanks van Bollaert zijn specifiek ontworpen voor transport.
Wetgeving mazouttank met pomp, veelgestelde vragen
Wat is het verschil tussen een dieseltank en een mazouttank?
Er is nauwelijks een verschil in de tank zelf. Dieseltank is de gangbare term voor tanks die gebruikt worden om motorvoertuigen te bevoorraden. Mazouttank is de gangbare term voor de opslag van stookolie voor verwarming. De tanks van Bollaert zijn vaak geschikt voor beide vloeistoffen, maar de wettelijke keuringsverplichtingen hangen af van het doel van de tank (verwarming of bevoorrading).
Mag ik mijn dieseltank ook gebruiken voor AdBlue®?
Nee. AdBlue® is een corrosieve vloeistof die andere materialen en onderdelen vereist dan diesel. U mag een dieseltank nooit gebruiken voor AdBlue®. Bollaert heeft hiervoor speciale AdBlue-tanks in het assortiment.
Wat als mijn dieseltank een oranje of rood plaatje krijgt?
Een oranje plaat betekent dat u maximaal 6 maanden de tijd heeft om de gebreken te herstellen. U moet daarna een nieuwe controle laten uitvoeren. Een rood plaatje betekent een direct verbod op vullen en vorderingen tot herstel.
Inclusief conformiteitsattest en vaak gratis geleverd in België!
Disclaimer wetgeving mazouttank
De informatie op deze pagina is naar waarheid samengevat op basis van de geldende Vlaamse regelgeving op het moment van publicatie. Wetgeving kan echter snel veranderen. Bollaert aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de actualiteit van de informatie. Raadpleeg voor de meest recente en definitieve regels altijd de officiële kanalen van de Vlaamse overheid.